Sunday, September 23, 2012

mak lari lintang pukang

Mesti korang ngah bayangkan mcm ne mak aku lari lintang pukang tu ... dan kenapa dia lari lintang pukang tu.. dengan siapa dia lari tu.. 

kisah nya macam nie... sedang2 dok sibok aku ngan mak n ayah dok melangut tengok tv.. ada orang beri salam ... disebabkan perasan  malas famly aku kuasa 5  boleh aku suh orang datang tu buka pintu tu sendiri.. al maklum lah kan rumah aku ne self service so nak tak nak yang beri salam kena bukak pintu sendiri.. aku tadah dengan senyuman jer... mesti korang pikir kan bapak berani nya aku bagi orang bukak pintu tanpa aku jenguk dulu siapa gerangan nya orang datang... aku berani sebab yang beri salam tu suara budak kecik.. anak indon tu.. tak kuase aku nak bangun nak g intai dari jendela aku yang cantik tu nak tengok siapa yang datang setakat budak kecik umur 9 taun tu agak buang masa aku nak bangun .. kalau ada rombongan meminang baru aku semangat nak bangun.. ehheehe .. ini tak setakat budak tu datang nak cakap 

akil ( name jiran ) : akk ttp semua lampu kejap, nak bakar sarang tebuan nie
aku : baiklah 

dengan perasaan takot nya aku padam semua lampu termasuk kipas dan tv, laptop to aku switch off kan.. hambik ko .. aku ttp semua...takot punya pasal... pastu aku yang bertmbah takot dah satu umah aku gelap termasuk jiran2 sekali.. mula r aku 

aku : ayahhhh.. ( ayah hero gelap mase nie mak x blh coz mak aku ngah bebel coz ttp kipas) 
ayah : knpe off kipas sekali... ish...  ttp lmpu jer.. dah gelap tau takot.. 
aku : salah tekan suiz :( 

ayah tahu siapa aku so dia jadi hero g pasang kipas balik dan dia g nyala kan tv bagi tak gelap sangat... 
gelap tuuu mcm dok dalam hutan seketika lah 

mak dari dapor cakap 
Mak : nak tengok tak dia orang g bakar ???
aku : nak2... ( walapun terasa tkot dengan #### dan serangan tebuan tu tetap nk tgk gak) 

so demi menjaga keselamatan kami berdua.. dok selubung dengan gebor ( selimut tebal) tegok ,, tak dekat sangat.... aku tanya

aku : siapa yang bakar?? besar tak 
Jiran : bibik faridah ( jiran aku kbykn orang indon.. so yang mbakor orang indon lox) 
mak : jom dekat sikit

baru nak melangkah berapa tapak... aku nampak kelibat beberapa orang menuju ke aku dengan kadar yang laju jugak dan 

opah lariiiiiiiiiiii............( dengan budak2 sekali)
tanpa pikir apa aku pon lari lah.. tak laju mana lari masa tu ingat mak... pastu tangan aku terasa dipegang .. mak aku pegang tangan aku.. so aku tarik mak sekali belari.. mase mak aku sorang tadi tak laju .. mase ngan aku dia makin laju aku tarik.. dalam hati kang salah langkah mak aku nie tersembab plak dia .. tapi dah nak sampi rumah  aku bukak pitu terus kunci nyorok belakang pintu.. kesian mak aku lari.. penat dia..
perasan gelak tu datang lintang pukang dalam diri aku nie... sebab aku rase aku ngan mak nie lari macam warga asing lari dari bapak polisi siapa aku nyorok and mak aku terhendap kat tingkap.. 

Mak : apa pasal kita lari 
aku : bibik soh lari .... 
Mak : tu ha elok jer budak2 tu kat situ lagi.. 

aku ngan mak kuar rumah lah nak tengok apa punca dan penyebab kami patut lari.. kurang asam punya bibik.. dia punya takot kami join lari.. pada hal tebuan tu tak buat serangan pon.. disebabkan perasan takot dah ilang bila tengok budak2 tu pergi tengok dekat2 sarang aku ngan mak pergi dekat jugak.. 

Mashaallah.. besar nya.. spontan jer aku cakap

"nie kena panggil bomba nie, bahaya buat macam nie.. bobet2 aku bercakap suh panggil bomba" 
bibik aku selamba jer " aduhh, tingal separoh saja, udah bakar yang lain" aku 'abis tu tadi kenapa bibik suh kami lari.. ' sarang terbakar sudah jatoh', tapi masa tu yang tukang bakar tu lari gak.. tak ada lah bibik aku disalah kan sangat... hheheehh...dah selesai bakar apa lagi sesi makan tebuan BBQ lah... heehhe ish2 tak lah baki sarang campak kat parit depan bagi ikan makan tebuan BBQ

sampi sekarang aku tersenyum+tersenggih2 bile aku ingat balik keadan kami belari macam pelarian selamat kan diri dari polis.. hehhehehe 

hebat kan.. hehehe :) 





No comments:

Post a Comment