Monday, June 16, 2014

Macam mana nak Mohon/Apply PTPTN

Hokey disini, disebabkan yang nak mohon PTPTN confirm 18 tahun (aku budget ) so semua ini adik2 lah yer .. disini hakak nak tolong sikit nak bagi ilmu apa yang hakak ada... 
yelah al maklum lah sekarang dok sibuk serta menyibuk dan menyelit nengok anak buah aku apply macam sebelum masuk  University .. sedang ingat ilmu ini baik aku kongsi mana tau satu hari aku dah kawin ada anak... anak nak masuk university.. aku lupa cara nak apply boleh jer aku rujuk blog aku sendiri.. (hokey dah kelaut) skip semua benda melalut kita terus step2 nya.. hadik2 sayang.. 
Langkah 1
Korang pergi beli No pin PTPTN dulu dekat bank serta  kena ada akaun SSPN (Skim Simpanan Pendidikan Nasional, cara2 pergi bank tanya!!) , kalau tak ada pergi bukak!!... 
 Eh kak nak beli kat mana erk ?? " siapa tanya aku cepuk 
Korang boleh dapat dekat 
 BSN ( bank paling selamat pergi untuk urusan U nie ) 
Langkah 2
korang pergi sini "http://www.ptptn.gov.my/" ( pasti kan guna internet Explore sahaja)
pastu klik "PTPTN Online"
Langkah 3  
pasti kan sebelum isi baca semua..kalau die suh klik..korang klik pastu baca.. jangan klik pastu tak baca
isi dengan jujur dan adil ... 
isi kat pendaftaran kali pertama.... ikut semua arahan... (malas pulak rase nak detailkan)
print apa yang disuruh
Langkah 4

tunggu dua minggu atau seminggu korang check sama ada berjaya atau tak... nak check kat mana? check kat kedai basikal... hehehe Check kat Laman web nya .. ingat tak masa masuk PTPTN online die ada tulis semak korang klik situ.... 
Ikut arahan dia 

Selepas berjaya 
Peringatan!!!
Masa isi borang guna Pen Mata Bulat HITAM/BIRU

Langkah 1
Beli setem hasil 2 keping dekat pejabat pos, pastu matikan setem pada tarikah yang sama untuk dua2 setem tersebut.. ini bukan setem Rm0.20yer .. ini setem lain..Setem hasil nama nya RM 10 setiap 
Langkah 2 
 Susun semua borang seperti bibawah 
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
  
Peringatan!!
Semua borang di potostat korang kena ada pengesah dari pegawai A, ketua kampung,dukun (hehehe) nak hakak punya pun boleh tapi nanti hakak stamp kan PAID tak pon RECEIVE hehehehe... semua dokumen mesti cantik dan bersih

Langkah 3
bawak borang tu masa g university nanti wakil PTPTN akan kutip selalu nya.. tak pon nak bagi direct dekat pejabat die pun boleh ... 
 
Good Luck semua... Dah Pinjam Jangan Lupa Bayar..

No comments:

Post a Comment