Tuesday, May 14, 2013

Pengalaman Sebagai Student Part time

 
Ikot kan aku dah sem ke 4,kalau study part time nie jangka masa belajar agak panjang berjela sedikit dari full time. kalau full time korang punya 2 tahun jer kan tapi kalau part time tengok lah berapa subject korang mampu bawak, ambil satu sem banyak cepat lah habis cepat jugak lah korang lambong topi.. hhehee
 
Study part time nie agak penat sedikit banyak jugak lah..Letih semua ada. Nak mengeluh pon dah tak boleh sebab diri sendiri nak benda nie. Kalau nak study part time nie semua orang boleh tapi kena tanam niat tu dengan ikhlas, sebab situasi sangat berbeza.
 
 
Time korang nak study sangat lah terhad korang kena pandai curi2 masa jangan jadi macam aku... ada masa taip blog,tak pon aku pergi mengcekik tak pon aku tido...biler nak exam time tulah aku akan taip kat fb yang aku ngah tension. siap suruh ada masa tak mo guna.. konon study smart padahal otak ko tu kena study hard sima oiiii
 
Kalau bab assignment kena depend on lecture gak, kalau dapat lecture yang okey giler korang tak akan merasa prezent tu, assignment tu simple2
tapi kalau lecture yang ikot rule payah sikit, lagi2 dapat lecture yang ajar full time. Lagi best kalau lecture tu memang mengajar budak part time kira dah otai dengan perangai orang bekerja.
So mereka akan paham situasi pelajar kadang2 macam Chipsmore dalam kelas.
tak pon setiap kali nak Test/Quiz ada permintaan OPEN BOOK
Pastu setiap assignment akan ada cerita situasi atau pon contoh ditempat kerja mereka
tak pon kelas pertama datag pastu tak datang terus dalam exam ada
tak pon nanti kat dalam answer book mesti ada note
Sir/Madam tolong saya, bagi yng terbaik  ( macam2 ayat lagi penah aku dengar)
biler dapat lecture yang spoting semua benda senang
contoh :-
Test/Quiz - Open book/take home test ( markah boleh dapat tinggi)
Quiz ( ase tak rase lagi sejak degree
 
Cara jawab exam - boleh jawab pakai goreng tak ada masalah walapun tak ada dalam buku,penting kena ada contoh reasonable jer.
Contoh soalan :- apa binatang ada belalai  korang jawab penguin  memang die tak dapat tolong lah kan
 
Assignment - Selalu ada dua ada individu dan group.
Due hantar assignment selalu - seminar terakhir so setiap assignment amik masa 2 bulan untuk hantar
 
Kelebihan kelas part time nie
 
Kelas - Hanya 5 kali perjumpaan satu sem, ada yang 7kali pada curtain subject
 
Cume korang penat sangat , perasaan tak sabar nak abiskan belajar biler semua bertambah dan mula menjadi lebih banyak kerja dekat opisss
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment