Monday, November 26, 2012

ustaz azhar idrus II

nak sambung cerita dah tak berapa nak ingat sangat..sebab lebih kurang dah lupa akan Jalan cerita nya..
yelah, masa ustaza bagi ceramah kat depan aku tak catat..sebab terlalu seronok sangat dengar dia ceramah... 
tapi insya allah aku akan cube cerita... 
 sebelum tu 
Buurk perangai.... cover muke lah tu 


ceramah start pukul 8 macam tu lah.. kira pas mahgrib.. 
disebabkan kami terasa kami dekat.. so buat selamba jer datang dalam 7.02 minit..
tau kelam kabut cari parking.. jangkaan aku kereta tak banyak macam shah alam , tapi jangkaan aku meleset aku kena menapak punya lah jauh sebab aku bawak keta.. mana boleh bawak motor 3 orang ngan berjubah agi... mau tergolek jatuh kang...

disebabkan jangkaan aku kali nie tak meleset iaitu aku bakal menapak jauh dri masjid meru.. aku drop ayah betul2 depan pintu utama masjid meru.. dan cakap ngan ayah kalau ayah kuar awal atau lambat..tunggu dekat busstop nie.. ayah jangan berdiri.. jangan duk seorang.. jangan tunggu tempat lain ( maaf anak ayah suke membebel .. ayah kan sakit) 

masa dah dapat parking tu... aku ngan mak mula lah menapak..masuk masjid orang dah mula baca qamat. masa tu ase nak terbang jer untuk naik atas cari saf depan.. dekat ngan skrin dan bawah kipas, demand tu.
mungkin rezeki kami sebab masa masuk masjid orang perempuan tak penuh kan saf depan.. semua dah mula solat.. aku cari saf masa tu dapat tengah2.. tak hinggat apa2 surat sunnat masuk masjid., dan solat sebelum mahgrib pon tak sempat nak buat..coz masa tu orang dah mula sujud...
dah siap solat...  
ada suatu suara aku mengejutkan aku..
"makkksuuuuuuuuuu..."
hoiii dalam masjid pon maksu gak ker...sekali aku pandang rupa nya abid dah .. entah bila masa dia satu saf ngan kami.. masa kami solat tadi kiri kanan kami tak ada orang

muka banga dapat jumpa opah dalam masjid..
( buruk tabiat dalam masjid snap gambar)

dialog :-
mak : tadi solat mana ( setelah usia solat sunnat , tanya kat akk)
akk : duk hujung tu ( sambil tujuk dekat dinding satu saf gak... ) abid yang tarik mar 
pika :a'ah pah (singkatan opah) dia berdiri sambil akk opah , maksu jom lah
akk : tak senang ngan ajak kan dia, tu yang pindah...


dah setel sesi membaca doa.. kami g pindah tempat nak dapat depan sekali dekat dengan skrin dan yang boleh intai bawah serta bawah kipas walapun tempat wuduk agak jauh sikit.. 
ustaza tu sampai jer .. orang mula takbir... 
disebabkan tak bawak spec aku tak nampak kat bawah nun.. tak kisah coz skrin betul2 depan aku... 
 benda yang aku ingat masa soal jawab 

tajuk : Halal dan Haram dalam islam
- orang yang beriman adalah orang yang yakin tiada 
- jgn sekli2 ragu yang kita orang beriman.. walapun kita orang jahat ..kita kena yakin kita orang beriman...dan jangn sampira ragu..
- org yang beriman .. orang yang sentiasse disyangi allah 
allah sentiase menerima taubat hamba nya..walaupun botol arak ditangan dah bertaubat..
jangan kita melakukan dosa ngan manusia.. dosa ngan allah mudah kita mohon keampunan tetapi dengan sesama manusia sukar dimaafi
- kalau kita makan haram dan melakukan ibadah ibarat " kita membina rumah ditepi pantai yang ada ombak yang tinggi" makin lama rumah akan runtuh..macam itu lah kita makan makann yang haram .. 


tapi aku sangat bersyukur soalan yang dikemukakan tak adalah yang tak masuk dek akal...
semasa tazkirah.. aku snap2 apa yang patut...kan blogger kena lah rajin snap2... 





baru star 10minit dah belayar abid 

skrin kat depan aku

opahhhhh

ustaza azhar idrus

talian untuk dihubugi bagi siapa nak tanya soalan 

 muka tembab pic kena kecik 
motif... coz kaki aku lagi putih dari mke

maaf pic blur... snap without flash... 

 zoomm...hanya nampak kopiyah.... 

zoom kali kedua hanya nampak janggut dia jer


ada flash gelap plak 

kaum hawa yang nak pulang 


gambaran dari bawah 

diluar masjid Meru 





seronok sangat..
terima kasih



No comments:

Post a Comment